برگزاری نشست عصرانه علمی با موضوع “حلقات بخوانیم یا رسائل”

نشست علمی با موضوع حلقات بخوانیم یا رسائل
نشست عصرانه علمی با عنوان "حلقات بخوانیم یا رسائل" در مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام برگزار شد.

برگزاری نشست عصرانه علمی با موضوع “حلقات بخوانیم یا رسائل”

به گزارش روابط عمومی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، هشتاد و دومین نشست عصرانه علمی با عنوان “حلقات بخوانیم یا رسائل” در مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام برگزار شد.

این جلسه به همت کارگروه عصرانه علمی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام در تاریخ 29 مهر 1403 با ارائه اساتید معظم حجج الاسلام و المسلمین مهدی معتمدی و رضا اسکندری به کار خود پایان داد.

در این جلسه به پاسخ و بررسی به سوالاتی نظیر پرسش‌های زیر پرداخته شد:

  1. محاسن و معایب هر یک از دو کتاب شریف رسائل و حلقه ثالثه به عنوان کتابی آموزشی در فرآیند تحصیل چیست؟
  2. با توجه به ضرورت بهینه سازی عمر تحصیلی طلاب، آیا یکی از این دو کتاب مجزی از دیگری است یا خیر(خواندن هر دو قبل از مقطع خارج ضروری است)؟
  3. در صورت عدم اجزاء، تحصیل هر یک در چه زمانی مناسب است(بعد از کفایه، همزمان با آن یا.‌..)؟

خلاصه جلسه (تولید شده توسط هوش مصنوعی)

موضوع کلی: بررسی و مقایسه کتاب‌های “رسائل” و “حلقات” در حوزه‌های علمیه و تاثیر آن‌ها بر آموزش طلاب و فرآیند اجتهاد.

دسته‌بندی موضوعی:

  1. معرفی و نقد کتاب‌ها:
    • “رسائل”: به عنوان منبعی سودمند با تطبیقات فقهی، اما نامناسب برای طلاب مبتدی.
    • “حلقات”: منبع آموزشی جدیدتر با نظریات پخته‌تر، ساختار منظم و قابل فهم برای طلاب مبتدی.
  2. نظرات اساتید و کارشناسان:
    • تاکید بر اهمیت نقد و بررسی کتب و متون آموزشی.
    • نظرات مثبت نسبت به “حلقات” به دلیل توانمندسازی طلاب در فهم مسائل اصول.
    • انتقاداتی نسبت به “رسائل” به دلیل عدم تناسب با سطح مبتدی و ایجاد سردرگمی.
  3. روش‌های تدریس و تاثیر آن‌ها:
    • تاکید بر لزوم توسعه قوه عقل و تفکر در طلاب به جای تمرکز صرف بر مهارت‌ها.
    • لزوم ارائه تصویر کلی و روشن از علم اصول به طلاب و سپس ورود به مباحث عمیق.
    • پیشنهاد اصلاح و به‌روزرسانی کتب درسی و متون آموزشی.
  4. فرآیند اجتهاد:
    • اجتهاد نیازمند سال‌ها تحصیل و تلاش است.
    • توجه به مبانی مختلف علم اصول و عدم غفلت از آن‌ها.
    • نقد و تحلیل مبانی شهید صدر در “حلقات” به دلیل وجود برخی مبانی خاص.

نتایج و جمع‌بندی:

  • نشست با هدف کمک به طلاب در انتخاب منابع آموزشی مناسب و تقویت قوه اجتهاد برگزار شده است.
  • بررسی نقاط قوت و ضعف “رسائل” و “حلقات” و تاکید بر توجه به تحولات جدید در علم اصول.
  • لزوم توجه به مبانی مختلف در علوم دینی، اهمیت دسترسی به منابع متعدد و تجربیات اساتید در فرآیند اجتهاد.

متن جلسه

صوت جلسه

برای شنیدن صوت جلسه و بارگیری صوت از گزینه‌های زیر می‌توانید استفاده کنید

گزارش تصویری

پایان مطلب

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

... أَنَّ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلْفُقَهَاءَ حُصُونُ اَلْإِسْلاَمِ ...

الکافی، 38/1، بَابُ فَقْدِ الْعُلَمَاء، ح3

فهرست مطالب