به گزارش تیم عصرانه علمی، نود و دومین نشست علمی با موضوع “ضرورت و شیوه فلسفه خوانی برای عموم طلاب” با ارائه حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد برگزار شد.
این نشست در تاریخ 22 اردیبهشت و با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه و با مشارکت موسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار شد.
خلاصه نشست (تولید شده توسط هوش مصنوعی)
در این نشست، استاد امینینژاد به این موضوع از منظر یک طلبه علوم دینی میپردازند و ضرورت فلسفه را از سه جنبه بررسی میکنند:
- دفاع از دین: فلسفه اسلامی ظرفیت بالایی برای کلام اسلامی در دفاع از گزارههای دینی دارد و عالیترین سطح کلام اسلامی است. به متخصصان کلام اسلامی توصیه میشود که فلسفه اسلامی را به طور جدی مطالعه کنند.
- حکمت عملی: بسیاری از پرسشهای کلام جدید، ارتباط شدیدی با حکمت عملی دارند. فهم فلسفه سیاسی و آشنایی با پرسشهای اساسی آن برای طلاب ضروری است تا بتوانند مسائل مربوط به حکومت اسلامی و ولایت فقیه را بهتر درک کنند.
- منابع شریعت (اصول الشریعه): فهم علل و فلسفه احکام شرعی برای تبیین و اقناع نسلهای جدید ضروری است.
استاد امینینژاد در این گفتگو بر اهمیت فلسفه اسلامی و نقش آن در پاسخگویی به شبهات جدید و تبیین مبانی دینی تاکید دارند. ایشان همچنین به پیام مقام معظم رهبری به حوزههای علمیه اشاره میکنند که در آن بر اهمیت فلسفه در کنار فقه و دیگر دانشهای اسلامی تاکید شده است.
خلاصه نشست 2 (تولید شده توسط هوش مصنوعی)
🔷 ۱. ضرورت فلسفهخوانی برای عموم طلاب:
این بخش اصلی بحث است که از چند منظر به آن پرداخته میشود.
✅ منظر اول: اثبات و دفاع از دین
🔸 فلسفه اسلامی عالیترین سطح کلام اسلامی است.
🔸 فلسفه در دفاع از گزارههای دینی بسیار موفق است.
🔸 فلسفه اسلامی، بهویژه فلسفه صدرایی، ظرفیت پاسخگویی به پرسشهای کلام جدید و فلسفه دین و شبهات را دارد و کنار گذاشتن آن موجب خلع سلاح میشود.
🔸 کمک به مقابله با اندیشههای الحادی و ماتریالیستی.
🔸 دور شدن از فلسفه عمیق اسلامی باعث راهیابی اندیشههای ضعیف کلامی در اعتقادات شیعی شده است.
🔸 نقش تهاجمی فلسفه در برابر کجروی و گمراهی فکری.
✅ منظر دوم: فهم دین در ساحتهای مختلف
🔸 تأثیر جدی در فهم گزارههای حکمت نظری، حکمت عملی و فقه.
🔸 اجتهاد در معارف دینی نیازمند اجتهاد در معقول است.
🔸 کمک به فهم ذخایر عظیم گزارههای دینی در حوزههایی مانند روانشناسی.
🔸 زبان دین چندلایه است (عمومی، نیمه تخصصی، تخصصی، فوق تخصصی) و فلسفه به فهم لایههای عمیقتر آن کمک میکند.
✅ منظر سوم: زندگی دینی، تربیت دینی و اجرای فردی و جمعی آموزههای دینی
🔸 کمک به انسجام بخشیدن عقل، دل و دین.
🔸 نشان دادن عدم ستیز بین عرفان، قرآن و برهان.
🔸 تأثیر در حالات روانشناختی فرد در عبادات و ارتباط با خدا (مانند فهم اندیشه وجود فقری).
🔷 ۲. شیوه فلسفهخوانی برای عموم طلاب
✅ نحوه خواندن:
🔸 باید قوی، مداوم و جدی خوانده شود.
🔸 خودخوانی، جزوهخوانی و انقطاع تحصیلی نباید وجود داشته باشد.
🔸 استاد حضوری در اولویت است؛ فضای مجازی و فایلهای صوتی میتوانند به عنوان جایگزین یا مکمل استفاده شوند، به خصوص در مراحل اولیه.
🔸 مباحثه اهمیت دارد، به خصوص در مراحل اولیه تحصیل.
✅ میزان زمان اختصاصی:
🔸 حداقل یکسوم (۱/ سوم) وقت علمی روزانه طلبه باید به معقول اختصاص یابد.
🔸 استفاده از اوقات تعطیل سال برای برنامهریزی مطالعه.
✅ مدت زمان مطالعه:
🔸 حداقل ۵ سال (۵ سال) معقولپژوهی برای تمام طلاب در همه رشتهها لازم است، بهویژه در دنیای امروز.
✅ زمان شروع مطالعه:
🔸 به نحو عمومی، پایه ۵ و ۶ حوزه زمان مناسبی برای شروع است، البته بسته به پیشینه تحصیلی فرد ممکن است متفاوت باشد.
✅ مطالعه چه کتابهایی:
🔸 کتابهای بدایةالحکمة و نهایةالحکمة کتب رایج هستند و هنوز جایگزین مناسبی برای بدایه معرفی نشده است، هرچند ممکن است نقصهایی داشته باشند.
🔸 یک دوره ۵ ساله میتواند شامل بدایةالحکمة، ۳ سال نهایةالحکمة، و ۱ سال تکملة نهایةالحکمة و مبانی اصول عرفان نظری باشد.
🔸 درسهای تکمیلی مانند تاریخ فلسفه، تاریخ علم، کلام و علوم انسانی نیز باید مورد توجه قرار گیرند.
متن نشست
صوت نشست
گزارش تصویری






















