عصرانه علمی 88 با موضوع حجیت قطع؛ عقلی یا عقلایی

عصرانه علمی با موضوع حجیت قطع؛ عقلی یا عقلایی
هشتاد و هشتمین نشست علمی با موضوع «حجیت قطع؛ عقلی یا عقلایی» و با ارائه حضرات اساتید حجج اسلام و المسلمین امین اسد پور و رضا اسکندری در تاریخ 7 بهمن 1403 و در سالن سلمان فارسی مدرسه برگزار شد.

عصرانه علمی 88 با موضوع حجیت قطع؛ عقلی یا عقلایی

به گزارش روابط عمومی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، هشتاد و هشتمین نشست علمی با موضوع «حجیت قطع؛ عقلی یا عقلایی» و با ارائه حضرات اساتید حجج اسلام و المسلمین امین اسد پور و رضا اسکندری در تاریخ 7 بهمن 1403 و در سالن سلمان فارسی مدرسه برگزار شد.

خلاصه نشست (تولید شده توسط هوش مصنوعی)

مقدمه و معرفی

  • موضوع: حجیت قطع؛ عقلی یا عقلایی
  • اساتید:
    • استاد حاج آقا اسکندری
    • استاد حاج آقا اسدپور
  • هدف نشست:
    • بررسی عمیق مفهوم حجیت قطع و ابعاد آن
    • تحلیل خوانش‌های مختلف از نظریات شیخ انصاری
    • ایجاد فضای علمی برای تعاملات و گفتگوها

بخش اول: سخنان استاد اسدپور

  1. مفهوم حجیت قطع:
    • حجیت قطع و اینکه آیا این حجیت از نوع عقلی است یا عقلایی.
    • این موضوع از ابتکارات مرحوم شیخ انصاری محسوب می‌شود.
    • تقسیم مباحث حجج و امارات بر اساس حالات نفسانی (قطع، ظن و شک).
    • قرائت‌های جدیدی از شیخ انصاری در این زمینه مطرح شده است.
  2. مباحث معرفت‌شناسی و شناخت‌شناسی:
    • بررسی مباحث حجت در راستای وضعیت نفسانی.
    • اشاره به آثار بزرگانی مانند آیت‌الله رشاد در زمینه تقسیم مباحث حجت بر اساس حالات نفسانی.
  3. نقش فلسفه و علم النفس در بحث حجیت:
    • استفاده از مباحث فلسفی و روانشناسی برای تبیین اصول حجیت.
    • بررسی نظرات مرحوم آخوند و عمق‌بخشی به مباحث حجیت.
  4. خوانش از مرحوم آخوند:
    • ارتباط حجیت قطع با مفهوم کاشفیت و واقع‌نمایی.
    • اشاره به دو مفهوم ذاتی و اعطا (جعل) در فلسفه‌خوانی‌های آخوند.
    • پیشنهاد وجود زمینی برای برداشت‌ و اجتهاد در مقابل مسائل نوظهور.
  5. تعبیر شیخ انصاری:
    • تأکید بر “وجوب متابعت قطع” به عنوان یک حکم تکلیفی و ارتباط آن با حجیت.
    • استدلال‌هایی برای جنبه‌هایی از ادراکات عقل در حکم عقل عملی.
  6. حجیت در معنای جامع:
    • بررسی حجیت قطع به همراه حجیت امارات و اصول عملی در یک معنای جامع.
    • مقایسه حجیت قطع با حجیت لغوی و ارتباط آن با ادراک عقل.
  7. بحث منجزیت و معذریت:
    • بررسی ارتباط ذاتی مفاهیم منجزیت و معذریت با حجیت.
    • تأکید بر وجود بارهای اعتباری و مقایسه بین اصول عقلی و عقل عملی.

بخش دوم: سخنان استاد اسکندری

  1. ابهام در موضوع:
    • بیان این که موضوع حجیت قطع برای استاد به‌طور کامل روشن نیست.
    • ارائه نکاتی از کتب و مباحث اصولی قبلی.
    • اشاره به آشنایی طلاب با این مباحث در کتب اصولی.
  2. محور بحث: حجیت قطع:
    • تأکید بر تعیین هدف از بحث حجیت قطع (معرفت‌شناختی یا اصول).
    • نگاه به قطع بر اساس نظرات مرحوم صدر.
    • عدم پذیرش حجیت ذاتی عقلی قطع توسط مرحوم صدر، اما عدم تردید در عمل به آن.
  3. سوالات و تأملات:
    • بررسی اعتبار قطع بر اساس واقعیت یا اعتبار محض.
    • بررسی منشأ و فراز اعتبار وجوب متابعت قطع.
    • انتقاد از بحث‌های فلسفی مرتبط با حجیت قطع و درخواست شفاف‌سازی.

نتیجه‌گیری کلی

  • تأکید بر عقلایی و عرفی بودن حجیت:
    • نگاه به حجیت به عنوان یک مفهوم عقلایی و عرفی.
    • اعتبار عقل نظری و فلسفی در مقوله حجیت باید در ظرف‌های اعتباری خود قرار گیرد.
  • نیاز به تحلیل بیشتر:
    • لزوم درک عمیق تر از موضوع حجیت قطع.
    • تأکید بر تحلیل بنیان های نظری این موضوع.

نکات قابل توجه

  • این نشست به بررسی عمیق موضوع حجیت قطع پرداخته و زوایای مختلف آن را مورد بحث قرار داده است.
  • خوانندگان با مطالعه این خلاصه می‌توانند به درک جامعی از مباحث مطرح شده در این نشست دست یابند.

صوت نشست

متن نشست

برای مشاهده گزارش تصویری این جلسه، اینجا کلیک کنید

پایان مطلب

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

... أَنَّ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلْفُقَهَاءَ حُصُونُ اَلْإِسْلاَمِ ...

الکافی، 38/1، بَابُ فَقْدِ الْعُلَمَاء، ح3

فهرست مطالب